Oss 06 53 73 83 94

Covid-19 en Leef - Eetpatroon

Het is algemeen bekend dat van de corona gevallen wel 80 procent overgewicht heeft.

Het is dan niet geheel onverstandig om goed op je voeding te letten al dan niet een enkele kilo’s te gaan afvallen. Maar hoe doe je dat? Iedereen wil zo snel mogelijk gewicht kwijt, maar bij het volgen van een zogenaamd crashdieet komen er veel gevaren op de loer. Je mist essentiële voedingsstoffen (die je juist nodig hebt voor het peil houden van je immuunsysteem) bij een te lage calorie inname en alles wat je meer afvalt dan een halve kilo in de week is vaak vocht en spiermassa maar zeker geen vet! Ook als je langzaam afvalt blijven de kilo’s (langer) weg.

Verander daarom je leefpatroon, dat is het antwoord!


    - Een goede nachtrust, slaap je voldoende ben je fitter en productiever

    - Voldoende beweging, dit verkleint het risico op hart- en vaatziekten en diabetes

    - Ontspanning, stress de deur uit door op tijd even aandacht aan jezelf te geven

    - Gezonde voeding, kies voor bewuste maaltijden en snacks, weg met suiker!

    - Vervang bepaalde producten, bak in olie i.p.v. boter

    - Heb je echt wel trek? Of valt het wel mee, misschien met een glas water is je hongergevoel al wat minder of misschien zelfs weg

    - Eet meer verschillende kleuren groenten, vul de helft van je bord hiermee

    - Eet eens vegetarisch, minder vlees is bewezen voor een gezonder welzijn


Begin hier maar eens mee en waarschijnlijk helpt je dit al een heel eind op weg.

Extra eiwitten of niet?

Eiwitten zijn belangrijk voor groei, sterke botten, hormoonhuishouding en voor de ontwikkeling van de hersenen.

Je kan eiwitten uit dierlijke of plantaardige producten halen.

De dierlijke eiwitten zijn compleet, bevatten alle essentiële aminozuren, de plantaardige niet.

Je hebt 0,7 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig, sporters , vegetariërs en veganisten hebben meer nodig. Over het algemeen haal je voldoende eiwitten uit je maaltijden als je genoeg varieert. Het hangt er dus vanaf wat je doel en levensstijl is of je extra eiwitten wil nuttigen.

Eet je eiwitrijk voedsel, zal je je maag vullen en krijg je minder calorieën binnen bij bv het eten van koolhydraatrijk voedsel.

Eiwitten zijn lastiger te verbranden dan koolhydraten en vet, je blijft dus langer een voldaan en verzadigd gevoel houden.

Eiwitten verbranden kost dus meer energie en deze energie haalt je lichaam uit het opgeslagen vet uit je lichaam. Eiwitten hebben een spieropbouwende werking, je spieren bestaan ook uit eiwit. Eet dus voldoende eiwitten om je spieren te blijven behouden. Zo zorg je ervoor dat vet wordt aangesproken voor de verbranding.

Eiwitten zitten in: Vis, Vlees, Eieren, Peulvruchten, Tofu, Tempeh en Volkoren granen.

Voordelen van een eiwitrijk voedingspatroon: Geen honger door een voldaan gevoel, Sterke spieren, Vetverlies.

Voorbeelden eiwitrijke maaltijden: Havermout met melk, Boterham met vleeswaren, Meergranen wrap met humus en yoghurtsaus.

Voorbeelden eiwitrijke snacks: Handje noten, Volkoren cracker met kipfilet, rosbief of hutekase, Zelfgemaakte smoothie met zuivel.


Je ziet wel dat er genoeg eiwitten zitten in je voedsel, varieer dagelijks samen met groenten en fruit voor extra mineralen en vitaminen.

Aankomen of afvallen tijdens de Lock Down

Nu de sportscholen dicht zijn is het voor velen vrij lastig om op gewicht te blijven, dat is gewoon zo.

Of je nu een cardio type bent, krachtsporter, cross fitter, spinner of gewoon sport voor je ontspanning.

Niet naar de sportschool gaan scheelt al gauw zo’n 500 kcal minder verbranden. De rest van de dag voor de tv hangen scheelt ook weer in de calorie verbranding voor die dag. Pas je je eetgedrag hier niet op aan dan is de rekensom al snel gemaakt. Tenzij je thuis lekker aan de gang blijft met trainen of veel klusjes in en rondom het huis zal doen.

Er worden online work- outs aangeboden die je kan overwegen maar hang je normaal gesproken aan de ijzers zal je zullen moeten improviseren (als je geen gym op de zolder hebt).

Echter zal je een ijzersterke ruggengraat moeten bezitten om jezelf telkens weer hierin te motiveren.

Een oplossing kan zijn om lekker te wandelen (als je je huis uit mag). Is de hond ook weer blij.

Het huis en de tuin eens goed onder handen te nemen.

Maak een boodschappenlijstje en zorg dat je gezonde producten in huis hebt.

Drink geen alcohol, dit een echte dikmaker.

Ritme en regelmaat, zeker bij thuiswerken. Een goed ontbijt, lunch en tussendoortje op uur en tijd voorkomt dat je gaat snaaien (nu je in de buurt bent van de koelkast en voorraadkast is het makkelijk om snel een minder verantwoorde snack te pakken als je trek krijgt dus bereid het voor).

Lukt het je niet om jezelf in het gareel te krijgen kan je natuurlijk nog altijd een PHLS Personal Trainer/ Coach inschakelen. Deze zal een training naar wensen en doelen voor je opstellen en samen met jou gaan uitvoeren, in de bossen, in het park of zelfs aan huis.

Ook mogelijk in Duo (met vriend, vriendin etc.)

Neem contact met ons op, telefonisch 06-53738394 of mail naar info@phls.nl of gebruik het contactformulier op deze website.

Professioneel Softbalster kiest voor PHLS

Softbalster Sophia Taleski neemt PHLS in de arm voor Personal Training als onderdeel van haar totale trainingsprogramma:

Ik ben Sophia, 23 jaar en speel topsport softbal. Sinds vorig jaar speel ik voor UVV in Vleuten (Utrecht). Mijn positie in het veld is op het derde honk en aan slag in het begin van de slagvolgorde.

Mijn prestaties hebben de afgelopen 10 jaar geleid tot prijzen, nominaties, supporters en sponsors wat me elke dag extreem motiveert het beste uit mezelf te halen. Om me heen heb ik al jaren absolute top begeleiding en sinds juli is Palmyra/PHLS daar aan toegevoegd.

Vanaf het eerste gesprek met haar heb ik het gevoel dat zij niet alleen de weg weet op papier naar mijn doelen maar mij daar ook heel goed en verantwoord in praktijk kan begeleiden.

Ik kijk enorm uit naar de verdere samenwerking en wellicht krijgen jullie daar iets van mee via haar social media platformen.

Vitaminepillen

Vitaminepillen in plaats van groente en fruit?

Meer tijd en nu?

In deze vreemde situatie waarin we verkeren kan het zijn dat je niet of minder werkt.

Hoe doe je dat nu met de tijd die je “over” hebt en heb je überhaupt wel tijd over?

Vetten

Vetten in het voedingspatroon ja of nee?

Vakantie-kilo's

De strijd tegen de vakantie-kilo’s is voor velen weer aangebroken, of toch niet?

Sporten bij warm weer

Tropische temperaturen, thuis blijven en niks doen of gewoon lekker sporten?

Koolhydraten

Iedereen heeft het over gezond eten, de meesten zeggen dan ook dat hun voedingspatroon gezond is… maar is dat ook werkelijk zo?

Burn Out

Daar zit je dan, uitgeput op de bank terwijl je alweer had beloofd om voor een zieke collega in te vallen